Fröken Julie

 
Titel: Fröken Julie
Författare: August Strindberg
Sidor: 127
Utgivning: 1888 (2009 för denna upplaga)

Denna klassiker av August Strindberg handlar om fröken Julie, grevens dotter och betjänten Jean. Trots deras klasskillnader inleder de en romans under midsommarnatten, även om Jean redan är förlovad med kokerskan Kristin. Men fröken Julie är inte som alla andra, trots sin ställning uppfostrade hennes mor Julie till att tänka och bete sig som en man, vilket inte alls var vanligt under den tiden. Men säg vilken lycka som varar längst, dagen efter romansen slutar det med tragedi och svek. 

 
Jag vet att August Strindberg är en av Sveriges mest betydelsefulla författare, och jag älskar ju klassiker, MEN ändå på något sätt har jag aldrig läst någon av hans böcker. Inte förens nu. Jag har läst Fröken Julie på grund av ett skolarbete, men det är ändå bra, för då passar man ju på.
 
Jag blev lite chockad faktiskt när jag forskade mer om författaren, eftersom jag inte har direkt läst om honom eller hans verk tänkte jag att han var inget märkvärdigt. Men så fel jag hade, det visade sig att han är helt olik vad jag uppfattade honom, han gillade att smutskasta människor, var emot staten, kvinnoförnedrande och dessutom antisemit! 
 
Tillbaka till boken, eftersom jag analyserade detta verk pga ett skolarbete så blir det mer invecklat. Man märker att Strindberg är symbolismens mästare, så många dolda budskap! Dessutom är det fascinerande att läsa boken ur från ett feministiskt perspektiv, vilket gör att man får en helt annan syn på boken. 
 
Jag tror mer att Fröken Julie passar som skolbok än att läsa den hemma med en kopp te, för man brukar ju inte direkt analysera en bok jättegrundligt när man har köpt den eller hur? Det blir rätt så platt fall när man läser boken utan att analysera, den är tragisk, ja, men språket och att texten är som ett manus stör mig lite. Om man inte haft den som skolexemplar hade man säkerligen bläddrat lite för det blir långdraget ibland trots sina 127 sidor. Men man blir såklart berörd, speciellt av slutet och man får defintivt en ilska mot vissa karaktärer i boken.. speciellt en person... 
 
Så, Fröken Julie är en toppenbok om du ska analysera den från ett perspektiv och forska den inom samhällskritik, annars så nej, ta en annan bok om du vill läsa lugnt utan att behöva granska.
 
Betyg: 3/5
Bokrecensioner | 3/5, bokrecension, fröken julie | |
Upp